اخذ گواهينامه رانندگي در تركيه

۴ بازديد

يكي از موارد مهمي كه براي افراد بعد از مهاجرت به تركيه پيش مي آيد عبور و مرور در اين كشور است. با توجه به اينكه وسايل نقليه عمومي در اين كشور فراوان است و تنوع بالايي دارد اما ممكن است به دلايلي افراد ترجيح دهند با خودروي شخصي خود رفت و آمد كنند. به همين علت براي رانندگي به گواهينامه كشور تركيه نياز داريد.

اگر قصد مهاجرت و زندگي به تركيه را داريد نياز به گواهينامه خود كشور تركيه داريد اما اگر بيشتر از 6 ماه و با هدف توريستي به اين كشور مي رويد مي توانيد به مدت 6 ماه با گواهينامه ايراني يا همان گواهينامه بين المللي بدون مشكل رانندگي كنيد. اين گواهينامه براي افراد مهاجر مدرك معتبري است و به نوعي كارت شناسايي محسوب مي شود.

نحوه اخذ گواهينامه در تركيه، انواع، مراحل و مدارك آن مواردي است كه در اين مقاله به طور كامل به آن مي پردازيم.

دريافت گواهينامه رانندگي در تركيه

متقاضيان دريافت گواهينامه در تركيه به دو گروه تقسيم مي شود:

1)كساني كه در ايران رانندگي مي كنند و داراي گواهينامه هستند پس از ورود به كشور تركيه مي توانند به سفارت ايران مراجعه كرده و ترجمه آن را دريافت نمايند. به خصوص كساني كه قصد سرمايه گذاري يا خريد خانه در تركيه را دارند نمي توانند با گواهينامه ايراني رانندگي كنند و بايد آن را ترجمه كنند. پس از ترجمه شما مي توانيد به مدت 6 ماه از گواهينامه بين المللي استفاده كنيد. بعد از آن بايد نسبت به دريافت گواهينامه رسمي تركيه اقدام نماييد.

2)كساني كه گواهينامه ندارند يا در رانندگي ضعيف هستند بايد ابتدا در كلاس هاي آموزش رانندگي شركت كرده و سپس نسبت به اخذ گواهينامه رانندگي در تركيه اقدام نمايند.

مزاياي دريافت گواهينامه در تركيه

دريافت گواهينامه تركيه به نوعي يك كارت شناسايي براي شما محسوب مي شود. با داشتن گواهينامه مشخص ميشود شما پاسپورت، كارت اقامت و مدارك شناسايي نيز داريد و قانوني بودن خود را ثابت مي كنيد.

مدارك لازم براي دريافت گواهينامه رانندگي در تركيه

براي دريافت گواهينامه رانندگي در تركيه بايد مراحل زير را پشت سر بگذاريد:

براي اخذ گواهينامه رانندگي حتما بايد كارت اقامت يا كيمليك داشته باشيد و همچنين اقامت شما در اداره نفوس تركيه ثبت شده باشد. پس از آن بايد به سفارت ايران در شهري كه سكونت داريد برويد و مدارك زير را همراه خود داشته باشيد:

1) اصل و كپي پشت و رو رنگي از گواهينامه ايراني

2)اصل و كپي پشت و رو رنگي از كارت اقامت تركيه

3)اصل و كپي رنگي پاسپورت

4)كپي از آخرين مهر ورود به تركيه

با تحويل اين مدارك پس از يك هفته فرم Aposti براي شما صادر مي شود.

  • دريافت گواهي(اهليت)سلامت

در اين مرحله شما بايد به يكي از بيمارستان هاي دولتي رفته و گواهي تاييد سلامت دريافت كنيد. توجه داشته باشيد اگر بيمه درماني داشته باشيد هزينه آزمايش كاهش ميابد.

  • تاييد مدرك تحصيلي

در مرحله بعد بايد آخرين مدرك تحصيلي خود را به دارالترجمه برده و به تركي ترجمه رسمي كنيد. پس از آن مدرك تحصيلي ترجمه شده را به اداره ثبت يا همان نوتر برده تا مدرك تحصيلي تان براي دريافت گواهينامه تاييد شود.

  • ارائه مدرك به اداره نفوس و دريافت گواهينامه

در مرحله آخر مدارك زير را به اداره نفوس ببريد:

1)مدرك Aposti

2)مدرك گواهي اهليت

3)ترجمه رسمي مدرك تحصيلي

4)اصل و كپي پشت و رو رنگي از گواهينامه ايراني

5)اصل و كپي پشت و رو رنگي از كارت اقامت تركيه

6) اصل و كپي رنگي پاسپورت

بعد از تحويل اين مدارك به اداره نفوس، فيشي به شما داده مي شود. اين فيش را بايد به بانك برده و 810 لير بپردازيد. پس از پرداخت، گواهينامه رانندگي در تركيه شما طي 10 روز كاري، به آدرس شما ارسال مي‌شود.

انواع گواهينامه رانندگي در تركيه

گواهينامه در تركيه به دليل وجود وسايل نقليه متنوع انواع گوناگوني دارد كه شامل 17 گروه مي باشد. اعتبار انواع گواهينامه 10 سال است و اگر در طول اين مدت تخلفي نداشته باشيد مي توانيد آن را تمديد كنيد.

  • افراد با حداقل ۱۶ سال سن مي توانند از موتور سيكلت چهارچرخ ، موتور پدال دار و موتورسيكلت تا حجم ۱۲۵ سي سي استفاده كنند كه نوع اين گواهينامه ها به ترتيب B1، M، A1 است.
  • افراد با حداقل ۱۸ سال سن مي توانند از موتورسيكلت تا قدرت موتور ۳۵ وات، ماشين آلات سنگين (لودر, بولدوزر )، تراكتور، اتومبيل و كاميونت، اتومبيل و كاميونت با تريلر، كاميون و كشنده تا وزن ۷۵۰۰ كيلو و كاميون و كشنده تا وزن ۱۲۰۰۰ كيلو استفاده كنند كه نوع اين گواهينامه ها به ترتيب A2، G، F، B، BE، C1، C1E مي باشد.
  • افراد با حداقل ۲۰ و يا ۲۱ سال سن مي توانند از موتورسيكلت با قدرت موتور بيش از ۳۵ وات، كاميون و كشنده با تريلر، ميني بوس با ظرفيت ۱۶ نفر، ميني بوس با ظرفيت ۱۶ نفر با تريلر و كاميون و كشنده كه نوع اين گواهينامه ها به ترتيبA ، CE، D1، D1E،C مي باشد.
  • افراد با حداقل ۲۴ سال سن مي توانند از اتوبوس با تريلر و اتوبوس استفاده كنند كه نوع اين گواهينامه ها به ترتيبDE ، D مي باشد.

شرايط اخذ گواهينامه رانندگي در تركيه

شرايط شما بر اساس نوع گواهينامه رانندگي كه قصد داريد اخذ كنيد متفاوت است اما به طور كلي تمام متقاضيان بايد به اين موارد توجه كنند:

  • شرايط سني متقاضي جهت اخذ گواهينامه رانندگي
  • تجربه لازم براي اخذ گواهينامه رانندگي
  • دريافت آموزش جهت اخذ گواهينامه رانندگي
  • برخورداري از شرايط جسمي جهت اخذ گواهينامه رانندگي
  • واريز هزينه هاي لازم جهت اخذ گواهينامه رانندگي

تغييرات قانون اخذ گواهينامه رانندگي تركيه

در چند سال اخير تغييرات گوناگوني در مورد اخذ انواع گواهينامه رانندگي تركيه به وجود آمد. در زير به برخي از اين تغييرات مي پردازيم:

  • افرادي كه داراي گواهينامه نوع B هستند نمي توانند از ميني بوس استفاده كنند.
  • محدوديت سني براي راندن موتور سيكلت هاي كم حجم به 16 سال سن كاهش يافته است.
  • موتور سيكلت از انواع گواهينامه A1 و A2 در قوانين جديد به Mو A تغيير پيدا كرده است.
  • نوع گواهينامه H براي شهروندان معلول برداشته شد و وضعيت سلامتي هر فرد در داخل گواهينامه ذكر مي‌شود.
  • در صورتي كه خودرو گيربكس اتوماتيك دارد، مي‌توانيد در داخل گواهينامه خود اين را نيز وارد كنيد.

هزينه هاي اخذ گواهينامه رانندگي در تركيه

هزينه دريافت گواهينامه شامل هزينه هاي متفاوتي است كه در پروسه اخذ گواهينامه رانندگي بايد پرداخت شود. هزينه آزمون حدودا 100 لير است. هزينه  هاي بخش پزشكي مانند تشخيص گروه خوني 15 لير و هزينه گزارش پزشكي 50 لير است. براي شركت در آزمون كتبي نيز 90 لير و براي آزمون عملي 120 لير بايد پرداخت كنيد.

در اين مقاله شما با شرايط و مراحل دريافت گواهينامه رانندگي در تركيه آشنا شديد. در انتها اميد است اين مقاله براي شما مفيد بوده باشد و بتوانيد از اطلاعات آن بهترين استفاده را ببريد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.