آشنايي با بهترين غذاهاي تركيه

همه چيز درباره تركيه

آشنايي با بهترين غذاهاي تركيه

۴ بازديد

كشور تركيه در همسايگي ايران قرار دارد به همين دليل اشتراكات زيادي با فرهنگ غذايي مردم كشور ما دارد. مردم تركيه به غذا و تغذيه اهميت زيادي مي دهند به همين علت غذاهاي تركيه تنوع بسيار بالايي دارند.

آب و هواي اين كشور باعث مي شود كه سبزيجات، غلات، حبوبات، ميوه جات و انواع گوشت در اين كشور توليد فراواني داشته باشد. اگر قصد زندگي يا گردش در تركيه را داريد به شما پيشنهاد مي شود اين مقاله را بخوانيد تا با بهترين غذاهاي تركيه و فرهنگ غذايي مردم تركيه آشنا شويد. همچنين براي اطلاع از قيمت خريد خانه در تركيه نيز مي توانيد اينجا كليك كنيد.

عادت هاي غذايي مردم تركيه

استفاده از سبزيجات در كنار غذاهاي گوشتي و روغن زيتون براي پخت و پز از عادت هاي غذايي اين كشور محسوب مي شود. آنان به سه وعده غذايي روزانه خود اهميت زيادي مي دهند. صبحانه بخش مهمي از وعده غذايي تركيه به حساب مي آيد. سبزيجات، پنيرفتا، گوجه فرنگي، زيتون سياه از جمله مواردي هستند كه در صبحانه مي خورند.

نان در بين مردم كشور تركيه از اهميت بالايي برخوردار است به طوري كه در كنار غذاي برنجي هم از نان استفاده مي شود. نان حلقه اي و ذرت از نان هايي هستند كه در وعده صبحانه استفاد مي شوند. از نوشيدني هايي كه در صبحانه سرو مي شود مي توان به چاي و قهوه اشاره كرد.

سوپ ها

سوپ جايگاه ويژه اي در آشپزي تركيه دارد. ترك ها به سوپ علاقه زيادي دارند. از سوپ بيشتر به عنوان پيش غذا استفاده مي شود. سوپ ها انواع مختلفي دارند. از معروف ترين سوپ ها مي توان به سوپ عروس يا ازوگلين، سوپ ترخينه، سوپ عدس يا مرجيمك و... اشاره كرد.

سوپ عروس يا ازوگلين: يكي از معروف ترين سوپ هاي تركيه سوپ عروس است. علت نام گذاري آن هم به اين صورت است كه ازو تازه عروسي بود كه براي مادرشوهرش با استفاده از بلغور، دال عدس، برنج، رب گوجه، فلفل قرمز و نعنا سوپي لذيذ تهيه كرد. به همين علت اين سوپ به سوپ عروس يا ازوگلين معروف شد.

بلغور و دال عدس دو ماده اصلي اين سوپ هستند كه ارزش غذايي بالايي نيز دارند.

سوپ عدس يا مرجيمك: سوپ عدس از لذيذ ترين سوپ هاي تركيه است كه در فصل زمستان طرفداران بسياري دارد.

اين سوپ از دال عدس، پياز، هويج، گوجه فرنگي، فلفل و نعنا تشكيل شده است. كنار سوپ عدس ليمو ترش تازه سرو مي شود.

سوپ ترخينه: سوپ ترخينه سوپي آشنا براي ما ايراني هاست. يكي از وجه اشتراكات ما با تركي ها همين سوپ ترخينه است. براي تهيه خمير ترخينه سير، آب گوشت، پياز، جعفري، شويد، نعنا، ماست، مخمر و آرد با هم مخلوط كرده و به صورت گلوله هاي كوچك و بزرگ درمي آورند و در زير نور آفتاب خشك مي كنند.

تهيه خمير آن بخش دشوار كار است. زنان روستايي ترجيح مي دهند خمير را خودشان آماده كنند اما در شهرهاي بزرگ اين خمير را به صورت آماده تهيه مي كنند.

مردم تركيه براي تهيه اين سوپ به گلوله هاي خميري آب، آب گوشت، رب گوجه و فلفل قرمز هم اضافه مي كنند و زماني كه خمير آن نرم و سوپ يكدست شد ميل مي كنند.

سوپ سيرابي: اين سوپ براي كساني كه علاقه به سيرابي دارند پيشنهاد خوبي است. ترك ها اين سوپ را به علت ارزش

غذايي بالا معمولا در صبح سرو مي كنند.

 

اين سوپ تركيبي از تخم مرغ، آرد و سير است. همچنين سركه طعم فوق العاده اي به اين سوپ مي دهد.

سوپ بادام: سوپ بادام از غذاهاي موردعلاقه شاهان عثماني بوده است. هنوز هم در بين مردمان ترك محبوبيت زيادي دارد. تركيبات اصلي اين سوپ بادام، شير، آرد، آب گوشت و جوز هندي است. اين سوپ يكي از بهترين و مقوي ترين غذاهاي تركيه است.

غذاهاي گوشتي

گوشت جايگاه خاصي در فرهنگ غذايي مردم تركيه دارد. خصوصا در نواحي جنوب شرقي مردم گوشت زيادي مصرف مي كنند. از غذاهاي گوشتي مي توان به آدانا كباب، شيش كباب، اورفا كباب، اسكندر كباب، دونر كباب، كوفته ها و... اشاره كرد.

آدانا كباب: يكي از كباب هاي معروف تركيه آدانا كباب است كه نام آن از شهر آدانا گرفته شده است. اين كباب شباهت زيادي به كباب بناب خودمان دارد. در تهيه آدانا كباب گوشت چرخ كرده گوسفند يا بره را به همراه پياز، سير و ادويه هاي مخصوص تركي با هم مخلوط مي كنند و سپس به سيخ مي كشند.

 

اين كباب مزه تندي دارد و در ادويه هاي آن مقدار زيادي فلفل تند قرمز و پاپريكا مي باشد. در آخر كنار اين كباب سبزيجات، گوجه فرنگي و فلفل كبابي سرو مي شود. آدانا كباب را به همراه نان پيتا يا برنج ميل مي كنند.

شيش كباب: شيش كباب يكي از لذيذ ترين غذاهاي تركيه است. براي تهيه شيش كباب گوشت تكه شده گوسفند يا گاو را در نمك، آبليمو، سير، روغن زيتون، فلفل و زيره مي خوابانند و قطعات گوش را به سيخ مي كشند.

اورفا كباب: اورفا كباب به نوعي همان آدانا كباب است اما با تندي كمتر و ملايم تر. در مواد اوليه آن از فلفل قرمز شيرين استفاده مي شود. يكي ديگر از تفاوت هاي اورفا كباب در طبخ  آن است كه كمتر پخته مي شود و آبدار است.

اسكندر كباب: اسكندر كباب يكي از معروف ترين كباب هاي شهر بورساي تركيه است. در اسكندر كباب تكه هاي كباب شده گوشت را به همراه سس گوجه مخصوص مخلوط كرده و سرو مي كنند.

معمولا در كنار اين كباب ماست چكيده قرار مي دهند  و نوش جان  مي كنند.

دونر كباب: دونر كباب يا كباب تركي يكي از محبوب ترين كباب ها در تركيه است. اين كباب در ايران هم طرفدارن بسيار زيادي دارد. در تهيه دونر كباب ورقه هايي از گوشت را به سيخ مي كشند پس از پخت آن را با چاقو برش داده و به همراه نان سرو مي كنند.

لاهماجون: لاهماجون از غذاهاي شهر استانبول مي باشد. براي تهيه اين غذا گوشت چرخ كرده و ادويه هاي مخصوص را روي لايه نازكي از خمير ميريزند و در آخر در فر قرار مي دهند.

پيده: پيده در طعم شباهت زيادي به لاهماجون دارد. در پيده خمير را به صورت قايقي در آورده و داخل آن را با گوشت چرخ كرده، سبزيجات، تخم مرغ و پنير پيتزا پر مي كنند.

ايچلي كوفته: ايچلي كوفته از غذاهاي پرطرفدار تركي است كه لايه بيروني آن از بلغور و مواد مياني آن از گوشت چرخ كرده، پياز، جعفري و دانه بلوط تشكيل شده است.

غذاهاي سبزيجات

تنوع غذايي در تركيه به قدري بالاست كه براي هر سليقه و ذائقه اي گزينه هاي فراواني دارد. با اينكه مصرف گوشت در اين  كشور زياد است اما به اين معني نيست كه غذاهاي گياهي در اين كشور وجود نداشته باشد. ياپراك سارماسي، گزلمه، شاكشوكا و... از جمله غذاهاي گياهي اين كشور است.

ياپراك سارماسي: ياپراك سارماسي همان دلمه ما ايراني هاست كه براي تهيه آن برنج، لپه و گوشت چرخ كرده را درون برگ مو پيچيده و ميل مي كنند.

در اين غذا گوشت آن حذف و با مواد اوليه مشابه جايگزين شده است. ياپراك سارماسي به اين علت در دسته ي غذاهاي گياهي قرار گرفته است چون در منوي رستوران هاي تركيه دلمه هايي مخصوص گياه خواران وجود دارد.

گزلمه: يكي از غذاهاي سنتي تركيه گوزلمه است كه داخل نان نازك را با موادي مانند سبزيجات و پنير پر مي كنند.

شاكشوكا: شاكشوكا غذايي لذيذ و محبوب در كشور تركيه است كه با قطعات بادمجان، گوجه فرنگي، تخم مرغ، هويج، فلفل سبز درست مي شود. در آخر هم آن را با سسي از گوجه فرنگي و سير سرو مي كنند.

غذاهاي خميري

غذاهاي خميري در ميان غذاهاي تركيه پرطرفدار ترين به حساب مي آيد. براي درست كردن آن به مهارت خاصي نياز است. اين نوع غذا به روش هاي مختلفي از جمله  سرخ كردن، پختن و... درست مي شود.

مانتي: مانتي يكي از غذاهاي محلي تركيه  مخلوطي از گوشت چرخ كرده يا سبزيجات در خمير هايي مخصوص است كه بعد از جوشاندن در آب آن را همراه با ماست و سسي مخصوص سرو مي كنند.

بورك: بورك يكي ار خوشمزه ترين غذاهاي تركيه است كه با خمير يوفكا تهيه مي شود. داخل اين خمير را بسته به سليقه با گوشت يا اسفناج و سبزيجات پر مي كنند.

با اين اوصاف شما براي سفر يا زندگي در تركيه ديگر نگراني بابت غذا و خوراك نخواهيد داشت. در حقيقت تركيه براي عاشقان غذا بهترين مكان است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.